وبلاگ دشتویل
وبلاگ دشتویل
 
قالب وبلاگ

 

 

کوهستان درفک

                                                                                             

قله درفک ( دال فَک ، دٌلفَک ) نام درفک در اصل از دال فَک که در گویش گیلکی، دال، نام پرنده ای است از خانواده عقاب و فَک به معنی آشیان و آشیانه و دالفک، یعنی آشیانه عقاب قله درفک در ارتفاع ۲۷۳۳ متری البرز غربی در کوههای گیلان قرار دارد. به این قله از چند مسیر میتوان دست یافت. مسیر ۱- سیاهکل – دیلمان – شاه شهیدان – اربناب- قله درفک مسیر ۲- رستم آباد – توتکابن –دشت ویل –دفراز قله درفک موقعیت جغرافیایی قله: N۳۶٫۸۹۰۵۱ E۴۹٫۶۹۹۳۵
درفک بی شک یکی از زیباترین کوهستان‌های ایران در استان گیلان است . کوه دلفک از زیست‌گاههای گیاهی و حیوانی مهم کشور محسوب میشود. این کوه در کنار شهرستان رودبار قرار دارد.

پایین تر از قله ٬کاسه‌ی درفک با حدود ۲۰ کلبه‌ی سنگی و آبگیرهایی قرار گرفته است که در فصل‌های بهار و تابستان مورد استفاده‌ی اهالی و دام ها است. مناظر اطراف آن که شامل دشتهای سرسبز و کوهپایه های جنگلی انبوه و دیواره های صخره ای بلندی است چشم و جان کوهنوردان و طبیعت دوستان را نوازش می دهد.یک غار یخی نیز به طول ۱۰۰ متر در قسمت جنوب غربی کاسه میباشد که معمولا آب آشامیدنی از این غار که در تمام فصل‌های سال پر از یخ است تامین می شود. دلفک دارای دهانه ای وسیع می باشد که در نوع خود بی نظیر است.

در مورد وجه تسمیه در فک این گونه گفته اند :

در زبان باستانی دیلمی:دلفک یا درفک یا دالی‌فک به معنی آشیانه‌ی عقاب(دال=عقاب، فک=آشیانه، ی=نشانه مالکیت) است.

بنابر این دلفک آشیانه ایست برای عقاب‌های گیلان … پاسش بداریم .

منبع :http://www.rivioo.com/blog/learning/1953




موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 7 فروردين 1391برچسب:دانستنی های کوه درفک, ] [ 11:2 ] [ مرتضی باقری راجعونی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ دشتویل خوش آمدید
موضوعات وب
امکانات وب